בלוג בניית אתרים וקידום אתרים בגוגל

איך בוחרים יועצים חיצוניים למנהלי שיווק ומרקום?


 כאנשי מרקום אתם בטח יודעים שהתפקיד שלכם דורש ידע נרחב במגוון רחב של תחומים. מכיוון שאתם עוסקים בתחומים שונים ובאים מרקע, ניסיון והכשרה שונים, אין איש מרקום אחד דומה למשנהו וקיים תהליך טבעי של התאמת איש המרקום לתפקיד והתאמת התפקיד לאיש המרקום.

 
על מנת לגשר על הפער, של הידע הנדרש במגוון כה רחב של תחומים (תערוכות, דפוס, אינטרנט וכו'), אתם יכולים להיעזר במספר מקורות מידע, כגון:
 
  1. השתתפות בהשתלמויות וכנסים.
  2. קריאת מידע באתרים ובלוגים מקצועיים.
  3. צפיה בהדרכות ב-YOUTUBE.
  4. השתתפות בוובינארים.
  5. שילוב של אנשי מקצוע רלבנטים בצוות המרקום (In-House).
מכיוון שבדרך כלל כמות המשימות של אנשי המרקום כה רבה ביחס לזמן וכוח האדם הקיים… תתקנו אותי אם אני טועה 🙂  , נוצרת בעיה של שטחיות במספר תחומים (בדרך כלל התחומים שאתם פחות טובים בהם ושאין לכם מישהו משלים בצוות), אתם פשוט לא יכולים להיות מומחים בכל נושא, ולמשבצת הזו
מתאימים היועצים החיצוניים.  היועצים החיצוניים מביאים איתם התמחות וניסיון בתחום הספציפי ולכן יכולים להשלים ולהדריך אתכם במקומות הדרושים.
 
איך בוחרים יועצים חיצוניים ועל אילו נקודות חשוב לשים לב?
 
ניסיון
יועץ מקצועי חיצוני חייב להיות בעל שנות ניסיון רבות, לדעתי למעלה מ-10 שנים בתחום. בדרך כלל, רק מי שעובד בתחום הרבה זמן, יכול להגיע לרמת ההתמחות הגבוהה ביותר. הוא כבר נתקל בבעיות, הוא היה חייב למצוא פתרונות, הוא כבר נכשל, הוא כבר הצליח, הוא כבר עבד עם אנשים רבים במקומות רבים וכו'…
 
למרות זאת, שימו לב, יש הבדל בין ניסיון לבין וותק. זה לא מספיק לעבוד 10 שנים בחברה ואז לצאת לשוק כיועץ. חשוב שבמהלך השנים הללו היועץ עבד בפועל בתחום שהוא יועץ ונחשף לעומק בכלל המרכיבים בתחום שלו. לדוגמא: יכול להיות אדם שעבד 10 שנים בתפקיד בונה אתרים בחברה, אבל בפועל הוא עשה תפקיד מאד ספציפי, זה לא הופך אותו אוטומטית ליועץ מומחה בתחום האינטרנט, ייתכן שהוא לא מכיר שיווק, SEO, אסטרטגיה, ניהול, שווקים בינלאומיים ומקומיים, B2B מול B2C וכו'.
 
מקצועיות, מקצועיות, מקצועיות 
היועץ צריך להיות מומחה בתחומו ולהכיר את רזי המקצוע. אתם מחפשים אדם שמביא איתו ידע רב ויקצר לכם את התהליכים. כאמור, הוא צריך להכיר את כל תתי התחומים בתוך התחום הספציפי שדרוש לכם. כמו-כן, הוא צריך להיות בעל כושר למידה מהיר, מכיוון שגם אם תבקשו ממנו ידע בתת תחום שהוא לא מכיר, הוא יוכל ללמוד מהר יותר ממכם ולמצוא את הפתרון.
 
 יצירתיות
אסור להיכנס לשבלוניות. אתם רוצים להיות מובדלים מהמתחרים וצעד אחד לפניהם. יועץ חיצוני טוב יידע לנתח את המתחרים ולהמליץ לכם על פעולות שאחרים לא חשבו או שהמתחרים עדיין לא עשו.
 
יודע לחשוב גדול
תחפשו יועץ שעבד עם חברות גדולות ממכם ואתגרים גדולים ממה שאתם הולכים להציב לו. אתם רוצים שהוא ימשוך אתכם קדימה. אם אתם חברה קטנה, אתם רוצים לעבוד עם יועץ שעבד כבר עם חברות בינוניות ואם אתם חברה בינונית אתם רוצים יועץ שעבד כבר עם חברה גדולה.
 
יוזם ולא נגרר
תחפשו יועץ שיודע להניע וליזום תהליכים. אתם רוצים שהוא יביא רעיונות חדשים שאתם לא מכירים, אתם לא מחפשים עוד עובד בצוות שאתם צריכים לנהל.
 
המלצות
כמו בכל תחום, אתם רוצים לדעת מה לקוחות אחרים של היועץ חושבים ולא רק מה שהיועץ מציג, אולי למעשה הוא מומחה בשיווק עצמי (-:
 
שוק גלובאלי או מקומי
השיווק בארץ שונה מבחו"ל, גם מבחינת הדרך, המנטליות והתרבות וגם מבחינת אמצעי השיווק, פורטלים ייעודיים, גודל שוק וכו'.
 
B2B מול B2C
ליועץ החיצוני חייב להיות ניסיון בהתעסקות עם קהל היעד. עבודה של חברה תעשייתית שונה מעבודה מול לקוחות קצה ולכן אופי הייעוץ צריך להיות שונה.
 
זמינות
יועץ טוב יהיה זמין לכם תמיד. בפגישות, באימיילים, בטלפונים וכל מה שדרוש לכם. מכיוון שהתחום שלכם לחוץ, אתם צריכים מענה זריז.
 
לא סופר דקות
מכיוון שבדרך כלל התשלום ליועצים הוא על בסיס שעות, שימו לב ליועץ שמנפח את זמן השהות אצלכם בחברה או לחילופין נותן לכם מענה רק בפגישות פיזיות ולא באימיילים או טלפונית (לא נמדד).
 
תקשורת
אתם צריכים שתהיה לכם תקשורת טובה עם היועץ כדי למקסם תהליכים.
 
חשיבות עצמית (פלצנות בלשון העם)
אל תתקרבו ליועץ שמדבר רק על עצמו וכמה הוא טוב ומדהים וחזק. תחפשו את היועץ שיודע להקשיב לכם. אתם העיקר ולא הוא. ישנם יועצים שקוראים לעצמם גורואים, המלצה שלי…. תתרחקו מהם.
הסכנה בגורואים היא שהם ינתבו אותכם למה שלטענתם הצליח להם בזמנו. כבר נתקלתי במצבים שיועצים חיצוניים, ניסו להדריך את החברה לכיוונים שלא היו מתאימים לה והביאו לנזק ולא לתועלת.
 
לסיכום, אל תפספסו את ההזדמנות להשתמש ביועצים חיצוניים. הם יקצרו לכם תהליכים ויעזרו לכם למשוך את המרקום בחברה קדימה. למרות זאת, תפעילו את השכל הישר ותבחרו ביועצים הטובים בתחומם. בהצלחה.