בתקופה האחרונה, נתקלתי שוב בהתעוררות של יזמים חדשים בתחום האינטרנט. עדיין לא מדובר באותו
ההיקף כפי שהיה בתקופת "בועת ההייטק העליזה" אך לאותם גורמים יש את אותו הניצוץ בעיניים.
מי שלא מבין באיזה ניצוץ מדובר, מדובר בניצוץ שמלווה כל יזם ברגע שהוא מתלהב מהרעיון המבריק שלו.
הסיבה שאני מעלה כאן את העובדה הנ"ל, היא שלצערי הרבה מאותם היזמים החדשים, לא למדו מניסיון
העבר ומהסיבות שגרמו להתפוצצות הבועה. בתקופת הבועה הייתה תחושה שכל שצריך על מנת "לעשות את המיליונים" זה לבנות אתר בנושא מסויים, לדאוג לכניסות של גולשים ולהציע שרותי פרסום לבאנרים באתר. חברים, המודל הזה כמעט מת.
כיום,רוב החברות שמעוניינות לפרסם מתרכזות במספר קטן של פורטלים גדולים: וואלה, נענע, תפוז, MSN, YNET, NRG ובמספר מצומצם של אתרים ייעודיים כגון: TheMarker וגלובס. כמות החשיפות שמתקבלת בבאנרים באתרים פרטיים לרוב איננה מספיקה על מנת להחזיק קמפיין פרסומי יעיל. יש לזכור שממוצע סטטיסטיקת ההקלקות על באנרים נעה בין 0.2-0.4 אחוזים בלבד, כלומר על כל 1000 חשיפות של הבאנרים יהיו כ-2-4 הקלקות. כמות הלידים (כמות הגולשים שמסרו את פרטיהם בעקבות הבאנרים) היא כמובן עוד יותר נמוכה.
אני חייב לסייג את הדברים. אחד היתרונות של פרסום באתרי תוכן ייעודיים קטנים הוא המיקוד. לעיתים פרסום באתר שמרכז סביבו קהל בנושא מסויים, לדוגמא אופנה, אספנות וכו' משיג אחוזי לידים גבוהים יותר מאשר פרסום בפורטלים גדולים ולעיתים בתקציבים קטנים ניתן לנהל קמפיין ביחס עלות/תועלת טוב יותר.
למרות זאת, כאשר בונים מודל עסקי שמטרתו להרוויח מהאתר, יש לזכור את ההוצאות שכרוכות בבניית האתר, קידום האתר וביצירת תוכן ועניין מתמשך לגולשים. ללא אותו התוכן המשתנה, כמות הגולשים באתר לא תהיה מספיק אטרקטיבית עבור הקמפיינים הפרסומים הקטנים ביותר וכידוע, כיום, אחת הבעיות הגדולות של האתרים היא הקושי בהשגת תוכן עדכני ותדיר.
לסיכום, במידה ואתם יזמים בתחום האינטרנט בעלי רעיון מדהים לאתר, אני ממליץ לשקול טוב את המודל העסקי ולבחון את הגורמים שיהפכו אותו למרכז רווח. והכי חשוב, ללמוד מלקחי העבר.