אחת השאלות הנפוצות שמעלים בעלי אתרים היא מדוע כאשר הם פנו לחברות לבניית אתרים, לא הציעו להם גם לקדם את האתר עוד בזמן הבניה. ובכן, חשוב להבין שלא כל חברות בניית האתרים מפנות מספיק תשומת לב לנושא קידום אתרים. מדובר בתחום יחסית צעיר מבחינת ההיקפים בארץ ולהערכתי רק בשנתיים האחרונות כאשר התחום החל להיות יותר מתוקשר, הבינו בעלי אתרים רבים את הפוטנציאל שיש לאתרים המקודמים.
מאותה תקופה, כמעט בכל פגישת שיווק לגבי בניית אתר, מועלת השאלה "מה יש לעשות על מנת שהאתר יהיה מקודם בגוגל?". הלקוחות התחילו להבין שהם לא יכולים לתת למתחרים שלהם את השליטה במעלה התוצאות בגוגל לגבי מילות החיפוש הרלבנטיות. כמו-כן הם הבינו, שאתר טוב ומוצלח הוא לא רק אתר מעוצב שמשדר תדמית או רעיון מסוים אלא אתר בעל כניסות איכותיות רבות.
לגבי השאלה של תזמון פעולות קידום אתרים במנועי חיפוש אני מציג כאן את גישתי. לדעתי ניתן ורצוי להתחיל לבצע את תהליך קידום האתר עוד לפני שהאתר בנוי. עוד בשלב שאתם כותבים את הטקסטים והתכנים לאתר, רצוי שתקבלו הנחיה כיצד לשבץ מילות חיפוש רלבנטיות בטקסט. לדוגמא שילוב מילות המפתח בתחילת הפסקאות ועוד שיטות רבות נוספות. חשוב שעיצוב האתר יתחשב באלמנטים הדרושים לקידום האתר, כגון כמות תמונות, מיקום טקסטים וכו' וחשוב שכאשר המתכנתים בונים את האתר הם יקפידו על כתיבה נכונה ולפי כללי אופטימיזציה של קוד.
בוני אתרים לא אוהבים שמתערבים להם בדרך שבה הם כותבים את האתר והרבה פעמים הם ישתמשו בקיצורי דרך או בשיטות שנוחות להם אך פחות מתחשבות ברצון של קידום האתר. דוגמא לכך ניתן לראות באתרים רבים שבנויים על ידי מערכות ניהול תוכן שיוצרות עמוד דינמי בעל שם אחד שמקבל כל פעם פרמטר מספרי לצורך הצגת תוכן משתנה. מדובר במשפט קצת טכני ואולי נשמע כסינית לאנשים שאינם מהתחום של בניית אתרים, אך אם תשימו לב לשורת הכתובת של אתרים ברגע שאתם גולשים, בוודאי תשימו לב לאתרים שהסיומת של הכתובת שלהם היא משהו כגון page.asp?id=12 או article.asp?id=7 . לא משנה לאיזה עמוד תיכנסו תמיד שורת הכתובת תישאר כמעט זהה אך עם מספר שונה במשתנה id או משהו דומה. אתרים כאלה קרוב לוודאי לא יהיו ממוקמים במקום טוב במנוע החיפוש של גוגל, הרובוט שלו יזהה את העמודים כעמודים שמשתנים ולכן יש סיכוי טוב שהוא לא יכניס את כל עמודי האתר למאגר החיפוש.
בנוגע ל- (Search Engine Optimization) SEO , פעולת האופטימיזציה חייבת להתרחש כמובן גם לאחר העלאת האתר לרשת, מכיוון שרק לאחר שהאתר מתחיל להופיע בתוצאות החיפוש, ניתן לבצע שינויים ולבחון את האפקט שלהם על התוצאות. במקרים כאלו, מקדמי האתר ישתמשו בטכניקות כגון הדגשת כותרות, שינוי מיקומי מילים בטקסטים ועוד.
לאחר העלאת האתר לרשת, ניתן להתחיל בקישורים הדדיים או חד כיווניים שיפנו לאתר, שהרי הם מהווים חלק עיקרי במיקום האתר במנועי החיפוש.
לסיכום, פעולת קידום האתרים מתחילה עוד בשלב בניית האתר ולכן חשוב לערב מומחים בתחום או להציף את הנושא בפני החברות שבונות את האתרים כדי לשמוע את התייחסותם. אני לא ממליץ להתחיל את תהליך בניית האתר לפני שסוגרים את נושא קידום האתר. אך במידה והאתר כבר נבנה, לרוב לא קרה שום דבר וניתן לבצע קידום מוצלח גם החל מרגע זה. התהליך יהיה מורכב וייקח זמן רב יותר. כמו-כן, ניתן להשתמש בשרותי ייעוץ של מומחים לאינטרנט שמדברים באותה השפה של בוני האתרים וידעו לעמוד על כך שהאתר יבנה בצורה נכונה וכמו שאומרים, שלא ימרחו אתכם בסיפורים או ינצלו את חוסר הידיעה בתחום כדי לעשות מה שנוח להם ופחות טוב בשבילכם.