בניית אתר תדמיתי
אם נמאס לכם לשלם כל כך הרבה כסף על אתר אינטרנט והחלטתם לבחון בניית אתר לבד, בעזרת פלטפורמה לבניית אתרים, המאמר הזה שכתבתי בשבילכם - לחצו כאן.
בניית אתר תדמיתי לחברה הינה כיום אחד מכלי השיווק החשובים ביותר שלה. למרות שפעמים רבות מגדירים את האתר התדמיתי כחלון הראווה של החברה או ככרטיס הביקור של החברה יש לאתר התדמיתי ממדים רבים.
כאשר אנחנו ניגשים לבניית אתר תדמיתי עבור החברה, עלינו להתחשב בראש ובראשונה באסטרטגיה השיווקית של החברה ובמיתוג. האינטרנט הוא כלי שיווקי מדהים, ואתר החברה משמש בין השאר ככלי שיווקי במדיה האינטרנטית. למרות זאת, עלינו לזכור שהשפה העיצובית של האתר התדמיתי והמסרים שלה נלקחים מהמיתוג הכללי של החברה והאתר לא משמש כמרכיב אוטונומי. הערת אגב: אני ממליץ לכם לקרוא להרחבה גם את המאמר עלות בניית אתר תדמיתי שישלים לך את התמונה מבחינה תמחורית.
בואו ונסקור מספר שימושים נוספים באתר התדמיתי של החברה, שירחיבו לנו את הראיה לגבי הפונקציונאליות הדרושה ממנו:
- השימוש הנפוץ באתר התדמיתי: כרטיס הביקור של החברה או חלון הראווה של החברה. האתר התדמיתי מציג פרטים אודות החברה, שרותים ומוצרים ופרטי יצירת קשר. חשוב שהקו העיצובי של האתר ימשיך את הקו העיצובי של החברה ויהווה כלי לחיזוק המותג.
- אמצעי שיווקי להשגת פניות ולידים. המדיה האינטרנטית החליפה את השיטות המסורתיות ליצירת קשר. החברה משקיעה מאמצים רבים להגדלת כמות התנועה של לקוחות פוטנציאלים לתוך האתר ומניעה אותם לכיוון של יצירת קשר.
- מקור מידע לגולשים וללקוחות הפוטנציאלים או הקיימים. האתר מספק מידע, מאמרים, מחשבונים וכו', שמשמשים את הלקוחות הפוטנציאלים של החברה. מרכז הידע באתר מהווה מושכן ותמריץ לגולשים להיכנס לאתר.
- כלי להצגת השרותים של החברה.
- כלי להצגת המוצרים של החברה. חברות טכניות מציגות קטלוגים בצורה מסורתית או אינטראקטיבית. הקטלוג עוזר בהצגה נוחה ונגישה של האינפורמציה, תומך בלקוחות הקיימים ודוחף לקוחות פוטנציאלים ליצירת קשר.
- כלי להרחבת קהל היעד של החברה, להשגת לקוחות חדשים או שימור לקוחות קיימים. באתרים רבים ניתן למצוא טפסים של הרשמה לניוזלטרים או הרשמה למועדון הלקוחות של האתר. כמו-כן, לעיתים משתמשים באיזורים למורשים בלבד שמציגים אינפורמציה נוספת רק ללקוחות החברה.
- כלי להורדת עדכונים לתוכנות (Downloads). אמצעי נגיש וקל להעלאת עדכוני תוכנה לטובת הלקוחות והצגת היסטוריית פיתוח התוכנות.
- כלי להצגת חדשות או ארועים שבהם החברה משתתפת. דוחף לקוחות פוטנציאלים לפגישה עסקית עתידית בתערוכה או בכנס משותף.
ההבדלים בין אתרים תדמיתיים לאתרים מכירתיים
קיים הבדל תהומי בין אתר תדמיתי לאתר מכירתי. לפעמים אנחנו מקבלים דרישה לפתוח את האיזור הקטלוגי של האתר שמציג את מוצרי החברה למכירה, כלומר הוספה של מחירים והוסף לסל. צעד זה נועד לרוב לכישלון. אתר מכירתי מכיל מרכיבי הנעה לפעולה למכירה הרבה יותר אגרסיביים מאתר תדמיתי. אם באתר התדמיתי אנחנו מדברים במושגים של תדמית (מיתוג, עיצוב, אסטרטגיה וכו') והדגש הוא בעיקר על החברה, באתר מכירתי הדגש הוא על הלקוח, התאמת המוצרים ללקוח, דרבון למכירה וכו'.
אתר מכירתי ישתמש באלמנטים עיצוביים ותוכניים שמטרתם לשווק את המוצרים ולהמריץ את הגולשים לבצע את הקניה או הפעולה המבוקשת וכאמור, אתר תדמיתי של החברה ישמש באלמנטים שיחזקו את תדמית החברה (לדוגמא ישתמש בצבעים שמשדרים רציניות ולאו דווקא בצבעים שממריצים או בולטים, כמו כפתור בכתום זועק עבור הוסף לסל).
בשני המקרים ישנה חשיבות להנעה לפעולה, אך הדרך היא שונה. לדוגמא: באתר תדמיתי ייתכן
שתרצו לגרום לגולשים להתרשם מהחברה לפני הפניה אליכם, דרך מעבר באיזור קטלוג המוצרים,
רשימת לקוחות ופרוייקטים וכו'. לעומתו באתר למטרות רווח, נרצה "לחמם" קצת את הגולש, להמריץ
אותו ולשטוף אותו במסרים שיווקים ולהניע אותו לדוגמא לכיוון פעולת קניה.
שלבים בבניית אתר תדמיתי
השלב הראשון בבניית האתר התדמיתי הוא בחירת הצוות שיניע וינהל את תהליך בניית האתר. חשוב לבחור צוות לא גדול מדי, מכיוון שככל שיש כמות גדולה של אנשים בצוות כך קשה יותר לקבל החלטות (5 אנשים 6 דעות). טיפ קטן על הדרך - מניסיוני, במפעלים קיבוציים, יש נטייה לרכז צוות חשיבה גדול מנהלים, מעצבים, אנשי סיסטם, שיווק וכו' והתהליך עלול להיות מסורבל.
השלב השני הוא כתיבת מסמך אפיון האתר. מסמך אפיון אתר אינטרנט תדמיתי הוא אחד מאבני היסוד לעיצוב ובניית אתרים מוצלח. מסמך האפיון מכיל הנחיות אסטרטגיות, עיצוביות, טכניות ושיווקיות. חשוב לשים לב, שכיום, יש משמעות רבה להתאמת האתר לפלטפורמות השונות (כגון מובייל) ולכן יש לשים דגש גם לעניין הרספונסיביות, כלומר איך האתר יהיה מותאם לצפיה במסכים בעלי גדלים שונים.
את מסמך האפיון מתחילים בקביעת המטרות של האתר התדמיתי, כאשר ברוב האתרים התדמיתיים מוצגת המטרה של השגת לידים ופניות כראשונה, אבל חשוב לזכור שהאתר גם יכול לשמש להצגת אינפורמציה ללקוחות (לעיתים באיזור מורשה), חיזוק מותג, עדכון לקוחות וכו'.
לאחר הגדרת מטרות האתר נגדיר קהלי יעד ונבדוק האם המטרות מתאימות לקהלי היעד. לדוגמא, קהל יעד של מהנדסים מצפה לאינפורמציה טכנית לבחינת השרותים או המוצרים של החברה וקהל יעד של מקבלי החלטות ניהוליות מעוניין לקבל מידע כספי, יציבות החברה, הנהלה וכו'.
לצד הגדרת המטרות וקהלי היעד, אפיון האתר התדמיתי מרכז שלושה סוגים שונים של אפיונים:
- אפיון שיווקי - האפיון השיווקי של האתר התדמיתי הוא נגזרת של האסטרטגיה השיווקית של החברה ויסקור את הדרכים לשיווק האתר כגון התייחסות לקידום אורגני, לצד הגדרת מרכיבי הנעה לפעולה בתוך האתר או מרכיבי שיתוף כגון כפתורי הרשתות החברתיות.
- אפיון עיצובי - האפיון העיצובי יתחיל בקביעת המבנה (תפריט עליון, צידי, גלריות וכו') ויפרט את המרכיבים העיצוביים הדרושים שהם בין השאר נגזרת של האפיון השיווקי. לדוגמא: סגנון התמונות שיהיו באתר, צבעוניות וכו'.
- אפיון טכנולוגי - האפיון הטכנולוגי משמש כמדריך עבור הצוות המתכנת. האפיון דן בראש ובראשונה בפלטפורמה - לדוגמא אתר המבוסס WORDPRESS או מערכת קוד פתוח אחרת, אתר המבוסס מערכת ניהול תוכן בפיתוח עצמאי, וכו'. לצד הטכנולוגיה הבסיסית, האפיון הטכנולוגי מפרט את המודולים השונים, התפריטים, אזורים מוגני סיסמא, מחשבונים וכו'
לאחר אפיון האתר, מגיע שלב החיפושים אחר החברה שתבנה את האתר התדמיתי עבורכם
קצת על איך בוחרים חברה לבניית אתר תדמיתי
כיום, ישנן הרבה מאד חברות לבניית אתרים שמציעות לכם את השרותים של בניית אתר תדמיתי. למרות זאת,
חשוב להבין שלא כל חברה מתאימה לכל לקוח.
כאשר בונים לדוגמא אתרים תדמיתיים לחברות תעשייתיות, יש להבין מושגים מתחום ה-B2B ולהכיר את קהל היעד.
האתר יהיה בדרך כלל מכוון למפיצים ולכן חשוב שיהיו בו אלמנטים שדרושים להם, כגון קטלוגים, קבצי PDF להורדה, חומרים שיווקים שהם יוכלו להעזר בהם וכו'. ולכן, אל תתפתו לבחור חברה רק על סמך המחיר, תבדקו האם אותה חברה לבניית אתרים מתמחה בבניית אתרים בתחום שלכם והאם יש לה ניסיון עם לקוחות שדומים לפעילותם לתחום שלכם.
שימו לב, האם אתרי החברה התדמיתיים משתמשים ביכולות עכשוויות ושאתרי הלקוחות שלהם נראים שונים עיצובית
אחד מהשני (לא טמפלייט אחיד שרץ לכל האתרים).
מלבד זאת, תחקרו את הידע שיש לאותה חברה בנוגע לשיווק באינטרנט, זה לא סוד שמטרת האתר העיקרית שלכם תהיה
השגת פניות ולידים ולכן חשוב שיהיה לה ניסיון בכך.
חשוב! תנסו לאפיין את הנציג של החברה שמציעה לבנות את האתר עבורכם. קיימים הבדלים בגישת המכירות בין אנשי מכירות, מנהלי פרוייקטים או המנכ"ל. איש המכירות יהיה מן הסתם הלהוט ביותר למכירה, על חשבון מקצועיות וירידה לדקויות, המנכ"ל יהיה להוט לצרף אתכם כלקוחותיו אך לאו דווקא יהיה בקיא בפרטים הטכניים ומנהל הפרוייקטים ינסה להקשיב לכם יותר אבל יהיה חסר בידע המקצועי. בכל מקרה, בדרך כלל הנציג שיושב מולכם הוא לאו דווקא זה שיבנה את האתר ולכן קחו בחשבון שבמקרים רבים הידע שלו מוגבל והוא צריך להתייעץ כדי לתת תשובות.
אתרים תדמיתיים לדוגמא שבנינו לאחרונה
תהליך העבודה של בניית האתר התדמיתי
- קביעת לוחות זמנים - תתחילו מנקודת המוצא של הצרכים שלכם (תערוכה קרובה, עונה חמה, חגים וכו') ומשם תמשיכו לזמינות וליכולות של החברה שבונה את האתר. קחו בחשבון בלתמ"ים- הם תמיד קורים בכל תהליך של בניית אתר.
- הכנת תיק פרוייקט - תיק הפרוייקט ישמש את החברה שבונה את האתר ויכיל את האפיון לצד חומרים ותכנים.
- עיצוב סקיצות עיצוביות - אחד השלבים הקשים ביותר להחלטה. מעצב האתר צריך לקלוע לטעמכם ולנישה שבה אתם פועלים. בדרך כלל מוצגים מספר כיוונים עיצוביים ולאחר בחירת הכיוון המתאים מעוצבים שאר מסכי האתר.
- כתיבת תכנים לאתר ואיסוף חומרים - בדרך כלל באחריות הלקוח, אלא אם כן מעורב צד של קופירייטר חיצוני או צלם מקצועי.
- תכנות האתר - חברת בניית האתרים מתכנתת את עמודי ה-HTML של האתר, בונה את מערכת ניהול התוכן, לעיתים מכניסה תכנים ראשוניים ומעלה את האתר לכתובת זמנית לצורך הגהות.
- שלב ההגהות - אתם עוברים על האתר ורואים שהכל רשום ונבנה נכון.
- העלאת האתר לכתובת סופית
בניית אתר תדמיתי לחברות B2B
תהליך הבשלת ליד בחברות B2B הוא בדרך כלל ארוך. כתוצאה מכך, בדרך כלל לקוחות פוטנציאלים
מבקרים באתר התדמיתי של החברה מספר פעמים בצמתים שונים של קבלת ההחלטות. האתר התדמיתי
של החברה בתחום ה-B2B משמש ככלי להעברת אינפורמציה חיונית ולהעברת מסרים. בדרך כלל האתר
התדמיתי ידבר על מרכיבי היסוד של החברה (הנהלה, צוות, ידע, ניסיון וכו') ויציג בצורה ברורה את השרותים
או המוצרים שמספקת החברה. לעיתים, קטלוג המוצרים של החברה הוא האיזור המרכזי שלקוחות פוטנציאלים
מתעניינים ולכן חשוב לבנות אותו בצורה נגישה וקלה תוך הצגת אינפורמציה רלבנית מקיפה ומספיקה ככל הניתן (טבלאות, גראפים, סרטונים, קבצי PDF וכו'). בניית אתר תדמיתי לחברת B2B דורשת ידע מעמיק וניסיון של החברה לבניית האתרים בתחום הנ"ל ולכן לא כל חברה מתאימה.
בניית אתר תדמיתי לחברות B2C
בניגוד לתחום ה-B2B, בדרך כלל בבניית אתרי B2C הלקוח נמצא במרכז האתר. לרוב, הפניה באתר היא אישית תוך הצגת הפתרונות או המוצרים המתאימים לבעיה או לצורך שהלקוח נתקל. מכיוון שתהליך קבלת ההחלטות לרכישה הוא קצר יותר, אז חשוב להקפיד על הוספת מרכיבי הנעה לפעולה ברורים ברחבי האתר (לא בטוח שהלקוח הפוטנציאלי יחזור שוב לאתר לפני שהוא יחליט לרכוש מוצר). כאשר אנחנו ניגשים לבניית אתר בתחום ה-B2C, אנחנו מקפידים לבנות באתר מערכת ניווט זריזה שתצליח להביא את הלקוח לפתרון ולהחלטה מהר ככל הניתן. בניית אתרי B2C מחייבת הבנה בשיווק ומכירות ולכן לא כדאי להתפתות אחרי פתרונות זולים, מהירים וטמפלטיים שלא תופרים את האתר לסוג הלקוח המדוייק של המוצר (לא כל מוצר מוכרים באותה הצורה).
עלות בניית אתר תדמיתי
על מנת להקל עליכם כדי לקבל אומדן של עלויות בניית אתר תדמיתי בחברות שונות, ריכזנו בטבלה נתונים שמתבססים על סמך הכרותינו עם התחום ותמחורים של גורמים שונים בענף.
מחירון בניית אתר תדמיתי |
חברה בינונית+
|
חברה קטנה (עד 7 עובדים) |
פרילנסר ותיק (מעל 3 שנים ניסיון) |
סטודנט פרילנסר שבונה אתרים כתחביב |
|
כ-200 ש"ח לשנה |
כ-100 ש"ח לשנה |
רשם בחו"ל- $10 |
רשם בחו"ל- $10 |
עלות דומיין בינלאומי (לדוגמא com) |
כ-200 ש"ח לשנה |
כ-75 ש"ח לשנה |
כ-75 ש"ח לשנה |
כ-75 ש"ח לשנה |
עלות דומיין ישראלי (co.il) |
כ-250 ש"ח לחודש |
כ-100 ש"ח לחודש |
כ-70 ש"ח לחודש |
כ-50 ש"ח לחודש |
עלות אחסון האתר התדמיתי בארץ |
מעל 8000 ש"ח |
מעל 3000 ש"ח |
מעל 3000 ש"ח |
1000 ש"ח |
עיצוב אתר תדמיתי קטן (עד 10 עמ') |
מעל 12,000 ש"ח |
מעל 5000 ש"ח |
מעל 5000 ש"ח |
1500 ש"ח |
עיצוב אתר תדמיתי בינוני+ או גדול |
מעל 12,000 ש"ח |
מעל 4000 ש"ח |
מעל 4000 ש"ח |
1000 ש"ח |
בניית אתר תדמיתי קטן (עד 10 עמ') |
שיווק האתר התדמיתי
בניית האתר התדמיתי היא רק הצעד הראשון. לאחר העלאת האתר התדמיתי לרשת ישנה עוד מלאכה גדולה ומתמשכת של שיווקו - החל מקידום אורגני בגוגל, פרסום PPC - בגוגל ADWORDS, הפצת ניוזלטרים לרשימת התפוצה של החברה, שיווק ברשתות חברתיות ועוד. חשוב להקצות תקציב לשיווק האתר התדמיתי ולא להסתפק בהקצאת תקציב לבניית האתר התדמיתי בלבד.
ולסיום, קצת דגשים לאתר תדמיתי:
- חשוב שהאתר ישדר באותו קו עיצובי וקונספט של כלל מוצרי השיווק של החברה.
- חשוב שהאתר ישדר לפי תדמית החברה, לדוגמא, חברת סטארט אפ צעירה ותוססת יכולה להציג אתר בהתאם. אך חברה בורסאית שפונה לאנשי עסקים מעונבים תשדר מסרים תואמים לגולשים.
- חשוב שיהיה ניווט פשוט.
- כדאי לשבץ כפתור או קישור בולטים לעמוד "צור קשר".
- עמוד "צור קשר", צריך להיות פשוט וקצר, ולא עמוס בשדות, שרובם מיותרים, כגון: תאריך לידה, זכר או נקבה, תפקיד בחברה וכו', שיקטינו את הסיכוי לפניה.
לסיכום, אנו מאמינים שבבניית אתר תדמיתי לחברה יש לקחת בחשבון מרכיבים רבים. חשוב להסתכל על בניית האתר התדמיתי, כחלק אינטגרלי ממאמצי השיווק של החברה כך ,שהאתר התדמיתי ישמש ככלי לחיזוק והצגת המיתוג של החברה ולא כאיזור חורג.