מאמרים בנושאי קידום אתרים ואינטרנט

קידום אתרים ומערכות ניהול תוכן


בשנים האחרונות החלו חברות לבניית אתרים בעולם לשווק אתרים בעלי מערכות ניהול תוכן. מערכות אלו מאפשרות לבעלי האתרים לעדכן באופן דינמי אזורים באתר וכך למעשה החברות מוכרות ללקוחותיהם "עצמאות" וחוסר תלות בהם. לכאורה, מדובר בפיתרון אידיאלי, אך מהיכרות רבת שנים עם שוק בניית האתרים ועם סוגים שונים של לקוחות, במקרים רבים היתרון הופך לחסרון. במאמר זה ננסה להציג סוגים שונים של מערכות ניהול תוכן ואת הקשר שלהם לקידום אתרים במנועי חיפוש.

מערכת ניהול תוכן או בשמה המקצועי Content Management System - CMS מכילה ממשק משתמש בעל גישה למנהל האתר בלבד. לצורך העניין, ניקח לדוגמא מערכת המאפשרת לעדכן באופן עצמאי את איזור החדשות של האתר. מנהל האתר שיכנס לממשק הניהול יוכל להוסיף, לערוך ולמחוק חדשה שתכיל נתונים כגון: כותרת, תאריך, תמונה, גוף הידיעה ועוד. ניהול התכנים נעשה לרוב על ידי מילוי טפסים שמעדכנים בסיס נתונים שמהווה את המקור שממנו ישאבו הנתונים לצורך הצגתם לגולשים.
מכיוון שאיזור החדשות הוא בין האיזורים הדינמיים ביותר באתר, מומלץ לתת לבעל האתר יכולת להחליף בו את התכנים באופן עצמאי. למרות זאת, כאשר החדשה האחרונה שמוצגת באתר היא בעלת תאריך רחוק, לדוגמא חדשה משנת 2004 ומטה, היא מסגירה באופן מיידי את חוסר העדכניות של האתר. לקוחות שמאמינים שביכולתם להפיק תכנים דינמיים לאיזור החדשות יכולים לדרוש מבוני האתר מערכת ניהול דינמי של האיזור. הערת אגב, כאשר מדובר לדוגמא במפעלים או חברות שבהן החידושים הטכנולוגיים נעשים בפערי זמן גדולים, מומלץ לוותר על איזור החדשות או להגדירו כ"חדשות ואירועים". במקרה זה, גם אם אין תכנים משתנים מתוך החברה, ניתן לנצל איזכור של אירועים בתחום מרחבי העולם.

בדומה לאיזור החדשות והאירועים שמומלץ לנהלם בעזרת מערכת ניהול תוכן, קיימים אזורים נוספים שמתאימים לניהול דינמי כגון: לקוחות, קישורים, גלריית תמונות ועוד. המשותף לכולם הוא התדירות שבה משתנים התכנים שבהם.

מערכות ניהול תוכן נוספות שמוצעות ללקוחות הן מערכות שמאפשרות לעדכן באופן עצמאי את כל עמודי האתר. מלבד קהל יעד מאד ספציפי שידע להפיק מהמערכת תוצאות מצויינות, הפתרון הנ"ל לא מומלץ לרוב החברות שמעוניינות לבנות לעצמם אתר לחברה. על מנת לבחון האם מערכת ניהול כוללת מתאימה לחברה, כדאי לנסות לענות על השאלות הבאות:

  • האם ישנה דמות מוגדרת בחברה שיש לה את הניסיון המעשי בבניית אתר תדמיתי מקצועי?
  • במידה וישנה דמות כזו, האם יש לה את הזמינות ואת משאבי הזמן הנחוצים לצורך בניית האתר?
  • מהו מקור התכנים של האתר? האם התכנים נכתבים על ידי מקצוענים בכתיבה שיווקית או שבכוונת החברה להשתמש בתכנים שכבר נכתבו לדוגמא במצגות פאואר-פוינט, פולדרים וכו'?
  • האם לממונה על האתר ישנה את היכולת העיצובית, לבחור תמונות נכונות שישובצו באתר ולעבד אותם בעזרת תוכנה מקצועית לעיבוד תמונות לדוגמא פוטושופ?
  • האם לממונה על האתר ישנו חוש עיצובי לעיצוב נכון של טקסטים, לדוגמא יישורי שורות, גודל פונטים, התאמת צבעים וכו'?
לאחר שבחנו בקצרה את נושא מערכות ניהול התוכן, נדון בנושא התאמתם לקידום אתרים במנועי חיפוש. רוב מערכות ניהול התוכן שמוצעות ללקוחות בארץ, לא עברו התאמה לתחום קידום האתרים או שעברו התאמה חלקית. כתוצאה מכך, אתרים רבים שנבנו ונבנים באמצעותם ממוקמים במקומות לא ריאלים לרלבנטיות האמיתית שלהם.

הדוגמא הבולטת ביותר לחוסר התאמתם לקידום, היא העדר היכולת לקבוע באופן עצמאי את שמות העמודים והתיקיות. מכיוון שמערכות הניהול מאחסנות את המידע לגבי תכולת הדפים בבסיס נתונים, בדרך-כלל קיים עמוד מרכזי אחר או מספר עמודים קבוע מועט, שמקבל בפרמטר את מספר העמוד ובתמורה מציג את המידע הרלבנטי של אותו עמוד. דוגמאות לעמודים כאלה נראות לרוב כך:
Articles.aspx?ID=13
Main.aspx?x=13
home.aspx?m=13

כאשר מציעים לכם מערכת ניהול תוכן, חשוב לוודא שהיא תאפשר יצירת שמות עמודים שרלבנטים לתוכנם, לדוגמא:
contactus.aspx
about.aspx
וכו'.

בדוגמאות הראשונות שהוצגו , מלבד חוסר היכולת לקבוע את שמות העמודים, ניתן לראות גם את השימוש בפרמטרים שנשלחים דרך כתובת העמוד. חשוב שמשתנה העמוד לא ישלח בפרמטר ID לדוגמא:
Articles.aspx?ID=13
שמצויין כשימוש לא נכון אפילו באתר של גוגל בהסברים למנהלי אתרים:
ציטוט מגוגל: "... אל תשתמש ב- "&id=" כפרמטר בכתובות האתר שלך, היות שאיננו כוללים דפים אלו באינדקס..."
ישנה חשיבות גם לכמות הפרמטרים שנשלחים בשורת הכתובת. דוגמא לשימוש לא נכון:
http://www.site.wq.il/page.aspx?top=3&ins=40&sty1=none;&sty=none;&sty2=none

השימוש בפרמטרים רבים יכול לרמוז לגוגל שמדובר בעמוד דינמי ומשתנה שבמקרים מסויימים אפילו לא יאונדקס.

נושא נוסף שפוגע באפקטיביות של קידום האתר היא חוסר היכולת לשנות באופן רלבנטי את כותרת העמוד (Title). במקרים רבים כותרת העמוד היא קבועה ולא משתנה לאורך האתר.

קיימים בארץ מערכות ניהול תוכן המבוססות XML. בדרך כלל ניתן לזהות אותם על ידי שימוש גדול בתגי DIV בתוך הקוד של האתר שלידו ID לדוגמא פיסקה באתר תוגדר כ- <div id=8>. לתג שלעצמו לא צריכה להיות השפעה על קידום האתר, אך חשוב לבדוק שאין שימוש ב-"DIV צף". כלומר מאין מאגר של פיסקאות בתוך DIV שממוקמים על המסך באמצעות ציון קורדינטות. במצב כזה, מקדמי אתרים יכולים לפספס את המרכיב של מבנה האתר לצורך הקידום.

בדומה לנושא של ה-DIV בתוך תכני האתר, קיים הנושא של התפריטים. ברוב מערכות ניהול התוכן, שמאפשרות לעדכן את כל האתר באופן עצמאי, קיים תפריט דינמי, בעל מבנה הררכי של קישורים המצריך שימוש בתפריטים צפים. הצורך בדינמיות הוא מובן, אך יש להקפיד שהתפריט יבנה בצורה כזו שגוגל יזהה את הקישורים שבתוכו. כמו-כן, יש לשים לב שלא תמיד המבנה ההררכי של התפריט הוא המבנה ההררכי האמיתי של העמודים באתר בעיני גוגל ולעיתים רבות התפריט הוא אחיד לכל האתר. הנקודה של התפריט האחיד, פוגעת בגמישות של יצירת מבנה הררכי נכון לאתר, המחזק דפים נחוצים לצורך קידומם במנועי חיפוש.

קיימים עוד גורמים רבים שיש לשים עליהם את תשומת הלב ברגע שבוחנים מערכת ניהול תוכן, לדוגמא: יכולת שימוש בכותרות H1 בתכנים, קביעת Alt לתמונות, יכולת הגדרת Title לקישורים ועוד.

לסיכום, למערכות ניהול תוכן קיימים יתרונות רבים אבל גם חסרונות. חשוב להתאים את המערכות לצרכים האמיתיים של הלקוח והאתר ולשקול בניית עמודים מסויימים ב-HTML סטטי שמאפשר יכולת עיצובית רבה, לצד יכולות גדולות יותר בתחום של קידום האתרים.
החברות המובילות בארץ בתחום של בניית אתרים, החלו להתאים בצורה מסויימת את מערכות ניהול התוכן לדרישות של קידום אתרים, אך עדיין קיים פער גדול בין הרצוי למצוי. על מנת להסתיר את הפער מול הלקוחות הפוטנציאלים, הן מנצלות לא אחת את חוסר הידיעה של הלקוחות בתחום קידום האתרים ומומלץ להתייעץ עם מקדמי אתרים מקצועיים לפני בחירת החברה שעימה תעבדו.