מאמרים בנושאי קידום אתרים ואינטרנט

עיצוב אתרים לגוגל או עיצוב לגולש


במקביל להתפתחות האינטרנט בתחום הטכנולוגי והשיווקי, לעיתים נוטים לשכוח את נושא עיצוב אתרים והתפתחותו במהלך אותה התקופה. בראשית האינטרנט, היו אתרים רבים עמוסים בגרפיקה ותמונות ואלמנטים בדף כגון בר הניווט וכפתורים שהיו מורכבים מתמונות (בדיעבד, ניתן לומר שהדבר קצת מוזר, לאור העובדה שקצב הגלישה באינטרנט היה כה איטי). בוני האתרים הציבו לעצמם מגבלות של משקלי דפים ותמונות כדי לגרום להעלאה מהירה של הדפים לגולשים ולעיתים הדבר פגע באיכות העיצוב.

נקודה מעניינת נוספת היא השימוש בסרטוני פלאש באתרים. כתוצאה מטראנד שנבע בין השאר ממעורבותם של מעצבי אתרים, שלמדו פלאש כחלק מהכשרתם בקורסים הרבים שצצו, ניתן היה לראות סרטוני פלאשים שמשמשים כפתיח לאתרים. הסרטונים הציגו בדרך ויזואלית בעיקר את כשרונם של המעצבים ופחות את רצונם של הגולשים. רוב הגולשים לחצו במהירות על כפתורי
"SKIP" כדי להגיע לאתר האמיתי.
בנוסף לכך, ניתן היה למצוא אתרים רבים שמורכבים מפלאש בלבד (כיום אתרים כאלו נעשים יותר ויותר נדירים).

למרות שהפלאש התפתח בצורה מרשימה במקביל לתהליך התפתחות האינטרנט והוסיף יכולות כגון שילוב סרטים ומולטימדיה. דווקא השימוש הגובר במנועי החיפוש, גרם לניתוב השימוש בו לצרכים פרסומיים או במקרים של בניית אפליקציות אינטרנטיות מורכבות (לעיתים על חשבון שימוש ב-JAVA). מדובר בפרדוקס מסויים, מכיוון שכחלק מהתפתחות האינטרנט, השתפרה מהירות הגלישה בצורה משמעותית, ודווקא כיום יש נטיה למנימליזם כחלק מצעדים שיווקיים וקידום אתרים.

ככל שהשימוש במנועי החיפוש הפך לרלבנטי ביותר בזרימת הגלישה, נוצרו שינויים בדפוסי הגלישה באינטרנט לצד השפעות עיצוביות ומבניות על האתרים. כיום ניתן להבחין בהתחשבות גוברת והולכת בידידותיות לרובוטים של מנועי החיפוש, שבאה לעיתים על חשבונם של הגולשים. אם נשתמש בהכללות ונתייחס למצב ההיפוטטי שכלל האתרים מעוצבים ונבנים בצורה מונחת גוגל, הרי נגזר עלינו לבקר באתרים, שמכילים טקסטים רבים, אלמנטים גרפיים מועטים ופשוטים, שימוש מועט בפלאש וכו'. מכיוון שיותר ויותר לקוחות מודעים לחשיבות קידום אתרים במנועי חיפוש והתחרות גדלה ומכיוון שבתהליך האופטימיזציה של קידום אתרים, קיימת התייחסות בין השאר למרכיבים כגון היחס בין קוד לטקסט וזמן העלאת הדף, קיימת סכנה לעיצוב מונחה גוגל ולא מונחה גולשים.

למרות זאת, מכיוון שגוגל מתחשב מאד ב"הנאת הגולשים" ומודד את מידת המשיכה של הגולשים והשהות שלהם באתרים, דווקא שימוש נכון בעיצוב מרשים ואפקטים ויזואלים במינון הנכון, יכולים להעצים את חווית הגלישה ואף לשפר את דירוגם בגוגל.

לסיכום, ניסינו לבחון בקצרה את התהליך שעבר תחום עיצוב האתרים לאורך התקדמות האינטרנט ואת השפעות מנועי החיפוש עליו. חשוב לשמור על איזון ולהבין את מקומו של תהליך שיווק האתר וקידום האתרים בגוגל בתוכו, לצד המחשבה על הנאת הגלישה ואלמנטים חיוניים אחרים כגון "הנעה לפעולה".