מאמרים בנושאי קידום אתרים ואינטרנט

אפקט "ארגז החול" -האם עדיין קיים?


"ארגז החול" באופן כללי הינו מונח שמציין תופעה שבה אתרים חדשים שמועלים לרשת קופצים בדירוג בגוגל למקומות רחוקים ולא ריאליים (לדוגמא מקום 500 ,1000 וכו') למספר חודשים ורק לאחר תקופת הצינון הם חוזרים לדרוגם הריאלי. בתקופה המתסכלת הנ"ל, כל ניסיונות הקידום אינם משפרים את תצוגת התוצאות בגוגל.

למרות שבעבר, ההתבוססות ב"ארגז החול" היתה בלתי נמנעת לכלל האתרים, הדבר השתנה. ברצוננו להציג מספר מסקנות מניסוי שערכנו שייתכן שיעזרו למקדמי אתרים, בהתמודדות עם התופעה.

העלנו לרשת בתקופה כמעט זהה שני אתרים בעלי מכנה משותף תוכני. אין הכוונה תוכן משוכפל אלא התמודדות על מילות מפתח זהות. חשוב לציין, לא מדובר בניסוי בתנאי מעבדה, אלא בתצפית על שני אתרים שייתכן שניתן להסיק ממנה על התופעה.

תנאי הניסוי:

  • תחום האתרים הנבדק הוא בעל תחרות בינונית.
  • לשני האתרים דומיינים חדשים שנרכשו כמעט באותה התקופה.
  • שני האתרים קישרו אחד לשני.
  • לשני האתרים הוספנו קישורים נכנסים חד-כיווניים.
  • אחד הדומיינים מורכב מהתרגום באנגלית של מילת המפתח בעברית המקודמת.
תוצאות:
  • שני האתרים הופיעו בגוגל. כאשר האתר בעל הדומיין שמכיל את מילת המפתח התמקם לראשונה במקום 11.
  • האתר השני התמקם לראשונה באיזור ה-70.
  • לאחר תקופה של כחודש, נעלם האתר שנחת על ההתחלה במקום טוב, למיקומים בסביבות 800-500 ונכנס ל"ארגז החול".
  • האתר השני שיפר בהדרגה את דירוגו במילות המפתח והציג תוצאות בסביבות 25-40.
  • כל אותה התקופה של "ארגז החול" המשכנו בפעולות הקידום לשניהם ללא התייחסות למצב המיוחד.
  • לאחר 3 חודשים צץ האתר שהיה ב"ארגז החול" והתמקם ישירות במקום ה-7 בעמוד הראשון.
מסקנות:
  • אפקט "ארגז החול" עדיין קיים.
  • משך הזמן של השהות ב"ארגז החול" היה קצר מהזמן שנתקלנו בעבר (בעבר היה כחצי שנה עד שנה). ייתכן שהדבר נובע מהתחרותיות בתחום הנבדק וייתכן שהדבר נובע מריכוך של התופעה על ידי גוגל. יש לציין שלדעתנו, אפקט "ארגז החול" משמש כפילטר מסויים לקידום פסול, אך למעשה פוגע בצורה מסויימת ברלבנטיות התוצאות, מכיוון שייתכנו אתרים חדשים, שנבנו בהשקעה ראשונית גדולה לפני העלתם לרשת ויכולים להיות מובילים ורלבנטיים ביותר גם על ההתחלה.
  • ייתכן שנחיתה בבת-אחת של אתר חדש למקומות גבוהים, מקפיצה דגל לגוגל שמעביר את האתר ל"ארגז החול" ולעומתה נחיתה במיקום בינוני והתקדמות הדרגתית לא מקפיצה דגל ויכולה לגרום לאתר חדש להימנע משליחה ל"ארגז החול".
  • לחיזוק הטענה, ניתן להסתכל על מספר תצפיות נוספות שערכנו באתרים אחרים שבהם העלנו דף זמני ראשוני לאתרים חדשים והם הועלו סופית לרשת רק לאחר תקופה של כחודשיים-שלושה. במקרים הללו, למרות שחלקם היו בתחומים תחרותיים, לא נתקלנו ב"ארגז חול".
לסיכום, לדעתנו בעזרת פעולות הדרגתיות ונכונות ייתכן וניתן להימנע מאפקט "ארגז החול". מכיוון שגוגל אינו אוהב שינויים דרסטיים קיצונים מכל סוג (לדוגמא הוספה בבת-אחת של אלפי קישורים נכנסים) יש לנקוט בשיטות שלא מקפיצות נורות אדומות בעיניו.