המאמר שלהלן עורך השוואה בין שני סוגי האתרים השונים- הסטטי והדינמי. הצגת הנושא מתמקדת לאו דווקא מהבחינה הטכנית, אלא גם מהבחינה הפונקציונלית.
אחת השאלות הראשונות שנשאלות ברגע שפונים לחברה לבניית אתרים היא, האם האתר יהיה סטטי או דינמי? חשוב לדעת את כל הנתונים לפני שמקבלים את ההחלטה.
אתר סטטי הינו אתר שנבנה בדרך כלל מדפי HTML ואין למנהל האתר אפשרות לעדכנו באופן עצמאי, אלא רק בהתערבות בקוד האתר. אתר דינמי לעומתו הוא אתר שמאפשר למנהל האתר לעדכנו בעזרת מערכת ניהול תוכן.
ברגע שניתנת ללקוח אפשרות לבחור בין שתי החלופות, האתר הסטטי או הדינמי הוא יעדיף כמעט תמיד את הדינמי במידה והעלויות לכך יהיו זהות. מכיוון שאינני פסיכולוג, סוציולוג ואפילו לא קרדיולוג ניתן רק לנחש שמדובר מצד אחד ביצר השליטה של האדם ומצד שני ברצון להמנע מתלות (תלות בגורם שיצטרך לעדכן במקומו את האתר). אך האם המסקנה שלו נכונה?
אני אגלה לכם סוד עיצובי. רוב העמודים באתרים הדינמיים לחלוטין בנויים ממספר טמפלטים עיצוביים מועט ולפעמים אפילו מטמפלייט אחיד. טמפלייט הינו מבנה עיצובי של העמוד, לדוגמא, מבנה עיצובי המורכב מתפריט עליון, תמונת לוגו ואיזור התוכן המכיל לעיתים רק טקסט ובמקרים אחרים טקסט המשלב בתוכו מספר תמונות. כאשר בונים אתרים סטטיים, ניתנים למעצבים חופש פעולה וגמישות נרחבים והם יכולים להקדיש מחשבה עיצובית לכל עמוד בנפרד. הם יכולים להחליט שבעמוד מסויים תהיה תמונת אווירה גדולה ולעומתו עמוד אחר יהיה מורכב ממספר תמונות קטנות וכו'.
נקודה נוספת להשוואה בין החלופות היא תדירות העדכון. כאשר נבחן אתר תדמיתי סטנדרטי של חברה, נראה שישנם איזורים שתדירות השינוי בהם היא גדולה יותר (לדוגמא: חדשות, אירועים וכו') וישנם איזורים שכמעט ולא מתעדכנים (לדוגמא: חזון, פרופיל חברה וכו'). כאשר אנחנו בודקים משתנים של עלות מול תועלת, ייתכן שלא כדאי יהיה להשקיע במערכת דינמית יקרה לעמודים שכמעט ולא ישתנו, אך שווה להשקיע במערכת דינמית לאיזורים בעלי תדירות עדכון גבוהה.
ועכשיו לשאלת מנהל האתר. ישנן חברות שמגדירות אדם מקצועי שתפקידו לעדכן באופן שוטף את האתר. בדרך כלל מדובר בחברות גדולות, עם מחלקת שיווק רחבה, תקציבים גדולים או לחילופין מודעות גבוהה למדיה של האינטרנט. במקרה כזה, מערכת ניהול תוכן דינמית היא נכס ומנהל האתר יוכל להוסיף תכנים ועמודים רבים שיתרמו לרלבנטיות של האתר ולערך המוסף שלו לגולשים. לצערנו, ברוב החברות אין דמות כזו. לאחר התפוצצות בועת ההי-טק, צומצמו משרות הוובמאסטרים כמעט לחלוטין כתוצאה משיקולים כספיים ואתרים הוזנחו. כיום, החלה התעוררות מסויימת בנושא, בצורה יותר מפוקחת, אבל עדיין המשרות הנ"ל נדירות.
ובכן, מי משמש היום כמנהל האתר? בדרך כלל מדובר במישהו ממחלקת שיווק שהוטלה עליו משימת האתר. במקרים אחרים נבחר אדם הנחשב מתמצא באינטרנט, איש טכני, לעיתים טכנאי המחשבים של החברה, המזכירה או דמות לא מקצועית אחרת. מכיוון שאותם אנשים ממלאים גם תפקידים אחרים במקביל, אין להם זמינות מלאה לאתר והאתר נזנח לעדיפות אחרונה במירב המקרים. במיקרים כאלה, ייתכן שהחברה תמצא נוחות מסויימת בשליחת אימייל המכיל קובץ וורד עם תכנים, לחברה שבנתה את האתר ושם ישב אותו איש מקצועי שיעדכן את האתר בשבילם. מכיוון שלאותו אדם ישנו זמן רב יותר וניסיון, הוא ישקיע בעיצוב הטקסט, עימוד, שיבוץ תמונות מתאימות וכו' (אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהלקוח בחר בחברה רצינית לבניית האתר).
הנקודה הזאת מובילה אותנו לנקודה כואבת, תמונות. על מנת לשבץ תמונות לאתר יש לעבד אותם בתוכנה גרפית כגון פוטושופ. התוכנה עצמה יקרה, לא מותקנת בדרך כלל בחברות וצריך ידע גרפי מסויים על מנת להפעילה. במידה והלקוח קיבל מערכת ניהול תוכן דינמית, החברה שבנתה את האתר מניחה שיש לו יכולות מסויימות, אבל לא תמיד הדבר נכון. ודאי גלשתם לאתרים שבהם ראיתם תמונות מעוותות, מפוקסלות, חשוכות וכו'. הדבר פוגע בצורה משמעותית בתדמית שמשודרת מהאתר.
ולסיום, הנקודה האחרונה היא קידום האתר במנועי חיפוש. כל מקדם אתרים מקצועי יודע, שהגמישות באופטימיזציה של אתר סטטי היא גבוהה בהרבה מרוב האתרים שמנוהלים על ידי מערכת דינמית. הגמישות הזאת, מאפשרת למקדם, לקבוע תפריטים שונים בעמודי האתר, להכניס תגי HTML במקומות הנכונים, לקבוע את שמות עמודי האתר כך שיביעו משמעות about.aspx לעומת page.aspx?id=5&cat=3 ועוד.
לסיכום, מטרת המאמר לפקוח את העיניים בהבדלים של אתרים סטטיים ודינמיים. אין צורך ללכת באופן עיוור על סגנון מסויים של אתר ללא בדיקת כל האלטרנטיבות. חשוב לזכור, שלאתרים דינמיים יש יתרונות רבים, אך מכיוון שהנטיה הראשונית של הלקוחות ללכת אוטומטית למערכת דינמית, החלטתי להציג את יתרונות האתרים הסטטיים על מנת לאזן.