אחד מיסודות תהליך קידום אתרים הינו חקר מילות מפתח. במידה ומבצעים שלב זה בצורה נכונה, ניתן למקד את תהליך הקידום ולחסוך זמן ומשאבים שהיו עלולים להתבזבז על מילות מפתח לא מתאימות.
להלן מספר שלבים בתהליך חקר מילות מפתח:
יצירת רשימה ראשונית של מילות מפתח (במידה ואפשר ניתן להעזר בסטטיסטיקה קיימת של האתר).
בחינה של מיקום עכשווי של האתר המקודם לפי מילות המפתח הללו.
מציאת האתרים המובילים במילות המפתח הללו.
מציאת מיקום אתרי המתחרים לפי מילות המפתח.
זיהוי מילות מפתח נוספות באתרים הנבחנים על ידי בחינת Meta Keywords, Titles ועוד.
מציאת מילות מפתח נוספות על ידי כלים מקצועיים כגון wordtracker.
בחינת עננת מילות המפתח המורחבת שנוצרה עד כה לצורך מציאת מילות מפתח נוספות וצירופי מילים הכוללים שתיים-שלוש מילים.
במידה וניתן מבצעים קמפיין AdWords שבו בוחנים אפקטיביות ואטרקטיביות של מילות המפתח.
ניתוח כל התוצאות והמילים והחלטה על מילות המפתח לקידום.
לעיתים, במידה ומזהים תחרותיות גבוהה כגון קידום בחו"ל או תחום שבו חברות רבות נמצאות בתהליך קידום מקצועי או שמכיל אתרים מובילים וותיקים, בוחנים אסטרטגיות אחרות לחקר מילות מפתח (לדוגמא "קידום זנב ארוך"). על אסטרטגיות נוספות נדון באחד המאמרים הבאים.
לסיכום, הצגנו מספר שלבים בחקר מילות המפתח. אין הכוונה להקיף את כל השלב בתהליך, אלא לעורר במעט את המחשבה שהתהליך הינו מורכב אך חיוני.