מאמרים בנושאי קידום אתרים ואינטרנט

תקציב קידום אתרים


אחד המצבים הנפוצים בפגישות ייעוץ לפני תחילת תהליך קידום האתר הינו התגובה של הלקוחות ברגע שהם שומעים את תקציבי הקידום. כתוצאה מחוסר הבנה של מורכבות הקידום קיימת לעיתים קרובות בעיה של תיאום ציפיות.

לבעיית תיאום הציפיות בנוגע למחיר קיימות מספר סיבות:

  1. תחום קידום האתרים הינו חדש יחסית ולכן חסר ללקוחות מידע לגבי עלויות קידום, בניגוד לדוגמא לתקציבי פרסום בטלביזיה או בעיתונים, שבהם לקוחות יודעים פחות או יותר את התקציב הדרוש או לפחות אומדן לגבי עלות הפרסום.

  2. קיימים פערים גדולים בין מקדמי אתרים שונים שנובעים כתוצאה מחוסר הומוגניות של העוסקים בתחום קידום האתרים. יש מקדמים שהגיעו מהתחום הטכנולוגי לדוגמא תכנות, יש שהגיעו מהתחום המתמטי לדוגמא ניתוח אלוגריתמים, יש שהגיעו מהתחום השיווקי ויש שהגיעו לעסוק בקידום אתרים לאחר או במקביל לעיסוק שאינו קשור כלל לקידום אתרים או שיווק באינטרנט.

  3. מרכיב הניסיון של מקדם האתרים קשה למדידה או להבנה. מקדמי אתרים מקצועיים מבינים את ההבדל בין מקדמים שבקיאים בצורה מסויימת בתחום האופטימיזציה (לדוגמא: הוספת כותרות, שמות דפים וכו') ושמידע לגביו קיים באינטרנט באתרים רבים, לבין מקדמי אתרים שליוו את תחום הקידום במקביל להתפתחות של גוגל ומכירים את השינויים של מה עובד יותר ופחות באופן מעשי בהשוואה לעבר.

  4. תחום האתר והתחרות בו משפיעים בצורה משמעותית על תקציב הקידום. בהמשך לכך, על פי רוב ברגע שמקדמים אתרים בארץ זקוקים לתקציבי קידום נמוכים יותר לעומת קידום בחו"ל ובמיוחד ארה"ב, שבהם התחום נפוץ וותיק יותר וחברות משקיעות תקציבי פרסום גבוהים.

  5. תקציב מתאים מאפשר למקדם האתרים להקצות זמן רב יותר ללקוח, שבו הוא יוכל להתמקד בעדכוני אופטימיזציה ובפניות להשגת קישורים נכנסים.

  6. בתקציב מתאים יכול מקדם האתרים להשקיע בבניית "אתרי לווין" ואתרים תומכים שנחוצים לקידום אתר במיוחד בחו"ל.

  7. קידום אתרים נכון מצריך חשיבה שיווקית אסטרטגית שבוחנת את האתר בפרמטרים שיווקיים כגון ROI (החזר השקעה) ויחס המרה, שרואים את האתר ככלי שיווקי רב ממדי בניגוד לגישה חד ממדית שמתמקדת בפעולות פיזיות כגון אופטימיזציה וקישורים אך לוקה בחסר בבחינת האתר כמכלול. מקדם אתרים מקצועי ייעץ ללקוחו איך להפיק מהאתר יותר וילווה את הלקוח לאורך זמן, ואינו רואה את פרוייקט הקידום כתקופה חד פעמית שבגינה הוא מקבל תשלום ולא מעבר לכך.

לסיכום, בחנו מספר אלמנטים שמבדילים בין מקדמי אתרים שונים. האלמנטים המבדילים ייוצגו בדרך כלל בעלויות קידום שונות שיכולות להפתיע לקוחות בזמן שבו הם נחשפים להן לראשונה. למרות זאת, לא תמיד עלות גבוהה מציינת בהכרח מקצועיות גבוהה ולקוחות ללא ידע מקדים או לקוחות שלא נעזרו בייעוץ מקדים יכולים לבחור לבסוף בבחירה הלא נכונה.
טיפ אחרון, חשוב להימנע מהבטחות באוויר של מקדמי אתרים שטוענים שבתקציב נמוך ובמעט עבודה יוכלו להביא אותכם לראש התוצאות בביטויים תחרותיים. במקרים רבים מדובר במקדמים שינקטו בשיטות פסולות שעלולות לגרום לגוגל להעניש את האתר ואף להסירו לצמיתות מהופעה במנוע החיפוש.